We mogen ons gelukkig prijzen met de extra requirementstechnieken (Liberating Structures en Innovation Games) die we er sinds de komst van agile bij hebben gekregen. En nog steeds komen er in rap tempo nieuwe ­technieken bij. Voor de gemiddelde analist is het nauwelijks meer bij te benen.

Als analist moet je voldoende technieken kennen om voor jouw praktijksituatie de juiste mix van technieken te kiezen. Ieder situatie is uniek en vraagt om andere technieken. Hoeveel moderne requirements­technieken beheers jij?

Ook voor requirements­technieken geldt dat er geen silver bullet bestaat. Toch wordt de user story-techniek te vaak als zodanig beschouwd.

Welke technieken heb jij in je toolbox zitten?

Ik hoop dat de onderstaande 10 requirements­technieken onderdeel uitmaken van je toolbox. Mis je er enkele, raadpleeg dan de aangegeven bron en pas hem toe zodra je situatie erom vraagt.

1. User stories

Dit is veruit de populairste requirements­techniek. Ik denk dat iedere analist het template ‘Als <gebruiker> wil ik <iets doen> zodat ik <er iets aan heb>’ wel kent. Minder bekend is dat een user story uit 3 onderdelen bestaan, aangeduid met de 3 C’s : Card, Conversation and Confirmation.

Raadpleeg de klassieker User Stories Applied van Mike Cohn

2. Story mapping

Dit is één van mijn favoriete technieken. Het is een super handige aanvulling op user stories. Als je niet genoeg hebt aan de één-dimensionale product backlog en meer overzicht wilt creëren, maak dan een story map. Je bouwt de story map op vanuit een ‘wandelend skelet’ en hebt daarmee ook een krachtige prioriteringstool in handen.

Raadpleeg het verhelderende boek User Story Mapping van Jeff Patton

3. Specification by example

Goed Voorbeeld doet Goed Volgen

Dit is een wijdverspreide aanpak om requirements en functionele testen te definiëren. Dat doe je met behulp van realistische voorbeelden en het template Gegeven-wanneer-dan. De complete aanpak gaat nog een paar stappen verder (testautomatisering en living documentation), maar de term wordt hoofdzakelijk in enge zin gebruikt.

Raadpleeg het diepgaande boek Specifications by Example van Gojko Adzic

4. Silent grouping

Deze techniek is als alternatief voor planningpoker te gebruiken. Je laat de user stories dan naar omvang groeperen. Silent grouping gaat een stuk sneller dan met planningpoker. Los daarvan kun je deze techniek ook gebruiken als je bepaalde items in categorieën wilt laten indelen door een groep mensen. Het is dus zeer breed toepasbaar.

Oorspronkelijk bedoeld voor retrospectives en beschreven in het boek Collaboration Explained van Jean Tabaka

5. Use cases 2.0

Deze agile versie van de vertrouwde use case techniek is een alternatief voor user stories en story mapping. Tegenwoordig hoef je een traditionele use case niet meer in één keer helemaal uit te werken. In plaats daarvan onderken je slices die te vergelijken zijn met sprint ready user stories. Dit is een minder bekende en wat mij betreft ondergewaardeerde techniek.

Raadpleeg het gratis e-book Use Use Case 2.0 van Ivar Jacobson of mijn samenvatting in het blogartikel Use case 2.0: de agile versie van de use case techniek

6. Productdimensies

Deze dimensies zijn onderdeel van het keuzebord waarmee je overzicht creëert en de juiste user stories kunt definiëren. De 7 productdimensies geven een holistische kijk op het systeem om te voorkomen dat je dingen over het hoofd ziet.

Raadpleeg het boek Discover to Deliver van Ellen Gottesdiener en Mary Gorman

7. Method H

Techniek om volgens een gestructureerde aanpak de requirements uit te vragen. Daarbij gebruik je een vaste structuur, in de vorm van een hoofdletter H, en een bepaalde volgorde in het gesprek met de gebruiker.

Raadpleeg de whitepaper Business Analysis using Method H van Neville Turbit

8. Personas

Deze uit de UX-design afkomstige techniek bestaat al lang. Het wordt best veel gebruikt door agile teams. Zeker wanneer het teams geen rechtstreeks contact met eindgebruikers heeft, zijn personas bijzonder geschikt. Je maakt dan een fictieve maar wel concrete en levensechte voorstelling van de eindgebruikers. Zodat jullie en de andere stakeholders zich beter kunnen inleven.

Raadpleeg het boek The Essential Persona Lifecycle van John Pruitt en Tamara Adlin

9. Product canvas

Dit is een alternatief voor de product backlog. Het laat niet alleen de user stories zien, maar biedt een totaal overzicht. Naast de gewenste functionaliteit maak je hiermee bijvoorbeeld het proces, de user interface en de doelgroep voor iedereen inzichtelijk.

Raadpleeg het uitstekende boek Agile product management with scrum van Roman Pichler

10. Business Value Brillen

Door mijzelf ontwikkelde techniek die je handvatten en verschillende invalshoeken geeft om user stories sprint ready te maken. Hiermee zorg je dat iedere individuele user story businesswaarde levert en toch klein genoeg is om in de sprint op te nemen.

Onderdeel van de online training Juwelen van user stories

Jouw toolbox

Als je in een agile omgeving werkt, zijn dit stuk voor stuk goede requirements­technieken. Je zult ze nooit alle 10 tegelijkertijd toepassen, maar ze horen wel in je toolbox te zitten.

Met welke van deze of andere requirements­technieken heb jij goede ervaringen? Deel je ervaringen in het reactieveld hieronder, zodat we allemaal onze toolbox kunnen aanvullen.

Nicole de Swart

Misschien vind je dit ook interessant

2 reacties

  • Elvira

    Beste Nicole, bedankt voor je tips.
    Ik gebruik het liefst Use Cases 2.0. Het werkt prima als je het op een goede manier toepast.

    Mvg,
    Elvira

    • Nicole de Swart

      Dank voor je reactie, Elvira. Inderdaad ‘als je het op de goede manier toepast’. Daar zit nogal eens het probleem helaas 🙂

Geef een reactie