Technieken uit gereedschapskist halenVoor de gemiddelde analist is het nauwelijks meer bij te benen, er zijn gewoonweg te veel requirements­technieken. Sinds de komst van agile hebben we er tientallen extra technieken bijgekregen en nog steeds komen er in rap tempo nieuwe requirements­technieken bij.

Als analist moet je voldoende technieken kennen om voor jouw project de juiste mix van technieken te kiezen. Ieder project is immers uniek en vraagt om andere technieken. Hoeveel moderne requirements­technieken beheers jij?

Ook voor requirements­technieken geldt dat er geen silver bulletbestaat. Toch wordt de user story-techniek te vaak als zodanig beschouwd binnen agile.

Welke technieken heb jij in je toolbox zitten?

Ik hoop dat de onderstaande 10 requirements­technieken onderdeel uitmaken van je toolbox. Mis je er enkele, raadpleeg dan de aangegeven bron en pas hem toe zodra je situatie erom vraagt.

1. User stories

Dit is veruit de populairste requirements­techniek. Ik denk dat iedere analist het template ‘Als <gebruiker> wil ik <iets doen> zodat ik <er iets aan heb>’ wel kent. Minder bekend is dat een user story uit 3 onderdelen bestaan, aangeduid met de 3 C’s : Card, Conversation and Confirmation.

Bron: de klassieker User Stories Applied van Mike Cohn

2. Story mapping

Dit is één van mijn favoriete technieken en een handige aanvulling op user stories. Als je niet genoeg hebt aan de 1-dimensionale product backlog en meer overzicht wilt creëren, maak dan een story map. Je bouwt de story map op vanuit een ‘wandelend skelet’ en hebt daarmee ook een krachtige prioriteringstool in handen.

Bron: het verhelderende boek User Story Mapping van Jeff Patton

3. Specification by example

Goed Voorbeeld doet Goed Volgen

Steeds populairder wordende aanpak om requirements en functionele testen te definiëren met behulp van realistische voorbeelden volgens het template Gegeven-wanneer-dan. De complete aanpak gaat nog een paar stappen verder (testautomatisering en living documentation), maar meestal wordt de term in enge zin gebruikt.

Bron: het diepgaande boek Specifications by Example van Gojko Adzic

4. Silent grouping

Deze techniek wordt steeds vaker gebruikt als alternatief voor planningpoker, waarbij de user stories gegroepeerd worden naar bijvoorbeeld T-shirtmaten. Dat gaat een stuk sneller dan met planningpoker. Als je een groep mensen bepaalde items in categorieën wilt laten indelen, kun je daar deze techniek voor gebruiken. Het is dus zeer breed toepasbaar.

Bron: oorspronkelijk bedoeld voor retrospectives en beschreven in het boek Collaboration Explained van Jean Tabaka

5. Use cases 2.0

Deze vernieuwde versie van de vertrouwde use case techniek is een alternatief voor user stories en story mapping. Tegenwoordig hoef je een traditionele use case niet meer in één keer helemaal uit te werken. In plaats daarvan onderken je slices die te vergelijken zijn met sprint ready user stories. Dit is een minder bekende en wat mij betreft ondergewaardeerde techniek.

Bron: het gratis e-book Use Use Case 2.0 van Ivar Jacobson

6. Productdimensies

Deze dimensies zijn onderdeel van het keuzebord waarmee je overzicht creëert en de juiste user stories kunt definiëren. De 7 productdimensies geven een holistische kijk op het systeem om te voorkomen dat je dingen over het hoofd ziet.

Bron: het boek Discover to Deliver van Ellen Gottesdiener en Mary Gorman

7. Method H

Hoofdletter en kleine letter h

Techniek om volgens een gestructureerde aanpak de requirements uit te vragen. Daarbij gebruik je een vaste structuur, in de vorm van een hoofdletter H, en een bepaalde volgorde in het gesprek met de gebruiker.

Bron: de whitepaper Business Analysis using Method H van Neville Turbit

8. Personas

Deze uit de UX-design afkomstige techniek bestaat al lang. Het is bijzonder geschikt voor agile projecten waarin er (te weinig) rechtstreeks contact is met de eindgebruikers. Je maakt dan een fictieve maar wel concrete en levensechte voorstelling van je eindgebruikers, zodat het ontwikkelteam en andere stakeholders zich goed kunnen inleven.

Bron: het boek The Essential Persona Lifecycle van John Pruitt en Tamara Adlin

9. Productmodel

Dit is een alternatief voor de product backlog. Het laat niet alleen de user stories zien, maar biedt een totaal overzicht. Naast de gewenste functionaliteit maak je hiermee bijvoorbeeld het proces, de user interface en de doelgroep voor iedereen inzichtelijk.

Bron: het uitstekende boek Agile product management with scrum van Roman Pichler

10. Business Value Brillen

Door mijzelf ontwikkelde techniek die je handvatten en verschillende invalshoeken geeft om user stories sprint ready te maken. Hiermee zorg je dat iedere individuele user story business value levert en toch klein genoeg is om in de sprint op te nemen.

Bron: de online Masterclass Vervolmaken van je user stories

Als je in een agile omgeving werkt, zijn dit stuk voor stuk goede requirements­technieken. Je zult ze nooit alle 10 tegelijkertijd toepassen, maar ze horen wel in je toolbox te zitten.

Met welke van deze of andere requirements­technieken heb jij goede ervaringen? Deel ze alsjeblieft in het reactieveld hieronder, dan kunnen je collega’s hun toolbox ermee aanvullen.

Succes met de requirements,

Nicole de Swart

Vond je dit artikel interessant? Deel het dan met je vakgenoeten via de share knoppen aan de zijkant.

Gratis e-book Vliegende start als agile analist

e-book Vliegende start als agile analist Met 25 do's en dont's voor agile requirements
Nicole de Swart

Nicole de Swart

Requirementstechnieken expert

Ik help je de juiste mix van agile en traditionele requirementstechnieken toepassen

Volg Nicole op:

Share This