Vertrouwen kun je niet afdwingen, je moet het verdienen. Dat impliceert dat je er zelf iets voor moet doen. Maar wat? Hoe bouw je vertrouwen op?

Er blijken 7 verschillende soorten acties nodig te zijn om vertrouwen op te bouwen. Brené Brown heeft ze samengebracht in het acroniem BRAVING.

Als analist of product owner moet je met veel mensen samenwerken. Je wilt dat die mensen vertrouwen in jou hebben. En jij wilt de mensen waarmee je intensief samenwerkt kunnen vertrouwen.

Wederzijds vertrouwen is de basis voor een succesvolle samenwerking.

Hoe zou het zijn als het management meer vertrouwen in medewerkers en agile teams zou hebben? En als de business meer vertrouwen in de product owner of überhaupt in IT zou hebben?

Vertrouwen opbouwen

Heb jij je weleens afgevraagd wanneer je zelf iemand vertrouwt? Bij wie durf jij je kwetsbaar op te stellen en waarom? Wat heeft diegene gedaan om jouw vertrouwen te winnen?

Hier is onderzoek naar gedaan. En wat blijkt? Het zit hem in de kleine (dagelijkse) dingen.

Iemand wint je vertrouwen als hij met zijn gedrag en acties herhaaldelijk heeft laten zien dat hij te vertrouwen is. Dat heeft tijd nodig. Je moet iemand beter leren kennen voordat je hem vertrouwt.

De letters in BRAVING vertellen je wat er voor nodig is om vertrouwen te winnen. Het acroniem staan voor:

Boundaries – Reliability – Accountability – Vault – Integrity – Non judgment – Generosity

Door je hier bewust van te zijn en het consequent toe te passen gaan collega’s het prettig vinden om met jou samen te werken.

En je geeft het goede voorbeeld. Anderen gaan zich aan jou spiegelen. Grote kans dat ze je gedrag na een tijdje overnemen.

BRAVING

En dan volgt nu de uitleg van de 7 BRAVING acties. Mocht je meer willen weten over BRAVING en over het opbouwen van vertrouwen, lees dan het boek van Brené Brown BRAVING the wilderness.

Boundaries – Grenzen

Respecteer de grenzen van de ander. En wanneer je twijfelt over zijn grenzen, vraag dan of wat je wilt doen oké is. Geef ook je eigen grenzen duidelijk aan en ga er niet overheen. Je collega’s weten dan waar ze aan toe zijn. Iemand die niet consequent is of ‘ja’ zegt en ‘nee’ doet, wint geen vertrouwen.

Ook een agile team dient duidelijke grenzen te stellen en bijvoorbeeld geen werk te accepteren dat buiten de product owner om wordt toegeschoven. Anders lukt het niet om het sprintdoel te halen. En ben je dus geen betrouwbare samenwerkingspartner voor de business en andere teams.

Mocht het management of een andere stakeholder je vragen even een (analyse)klusje tussendoor te doen, wijs hem dan op de lopende afspraken en de prioritering in de product backlog. Vergeet ook niet om aan te geven waarom het belangrijk is om hier zo strikt in te zijn.

Reliability – Betrouwbaarheid

Kom zelf je afspraken na. Doe alleen beloftes die je waar kunt maken. Neem niet teveel hooi op je vork en durf ‘nee’ te zeggen als dat nodig is.

Mocht degene waarmee je samenwerkt zijn afspraken niet nakomen, spreek hem daar dan tactvol op aan. Of merk je dat de ander toezeggingen doet die hij niet waar kan maken, bespreek dat dan met hem of haar.

Een niet ongebruikelijk voorbeeld is een product owner die alle stakeholders tevreden wil houden en geen ‘nee’ durft te zeggen. Dit heeft invloed op de betrouwbaarheid van het team als geheel. De scrum master hoort de product owner hierop te coachen. Doet hij dat niet, ga dan zelf het gesprek met de product owner en de scrum master aan.

Accountability – Verantwoording

Leg verantwoording af voor de fouten die je maakt. Fouten maken is menselijk. Probeer ze niet te verbergen. Maar wees bereid je fouten te erkennen. Bied je excuses aan en probeer het weer goed te maken.

Ga ervan uit dat niemand expres fouten maakt. Geef de ander de kans om zijn fouten te herstellen. Aanvaard zijn oprechte excuses.

Van fouten kun je leren. Ook in agile is er ruimte om te experimenteren en te leren van fouten. In organisaties met een afrekencultuur is daar weinig ruimte voor. Toch kun je er in relatie met je directe collega’s begripvol mee omgaan.

Het vervolg

In deel 2 van dit artikel lees je wat de overige vier acties om vertrouwen op te bouwen inhouden: Vault – Integriteit – Non judgement – Generosity.

Wat hebben de mensen die jij vertrouwt gemeen? Herken je BRAVING in die mensen? Laat ons in een reactie onder dit artikel weten of jou ervaringen aansluiten bij de 7 BRAVING acties of niet.

Nicole de Swart & Priya Soekhai

Misschien vind je dit ook interessant

0 reacties

Geef een reactie