Hoe je de interactie tussen business en agile team op gang brengtAgile requirements vallen of staan met een vruchtbare samenwerking en directe interactie tussen business en ICT. Dat moet van twee kanten komen. De vertegenwoordigers van de business én het ontwikkelteam moeten bereid zijn om actief te participeren bij het uitwerken van requirements.

Het kan een hele klus zijn om dat voor elkaar te krijgen. Gelukkig hoeft het niet in één klap. Elk stapje in de goede richting is winst.

Onze ervaring is dat het bevorderen van de interactie tijdens de refinement of tijdens de sprint review meeting grote impact heeft op het succes van het ontwikkeltraject.

Meer interactie tijdens de refinement

Bij een product backlog refinement verfijnen de product owner (vaak bijgestaan door een analist en/of gebruikersvertegenwoordigers) en het ontwikkelteam de user stories op de product backlog. Als het goed is bespreken ze samen, als volwaardige sparringpartners, hoe het systeem de gebruiker het beste kan ondersteunen.

In de praktijk zien we vaak dat één van beide partijen onvoldoende betrokken is. Een goede manier om de betrokkenheid van het ontwikkelteam te vergroten is door ze meer verantwoordelijkheid te geven. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar je doet hiermee een beroep op hun expertise en creativiteit.

Wij hebben goede ervaringen met het geven van een actieve rol aan ontwikkelaars bij het definiëren van user stories. We spreken dan af dat de vertegenwoordigers van de business uitsluitend de ‘gebruiker’ en de ‘businesswaarde’ mogen invullen in de bekende user story template:

Als <gebruiker> wil ik <functionaliteit>, zodat <businesswaarde>

Het ontwikkelteam is vervolgens verantwoordelijk voor het definiëren van de voor die businesswaarde benodigde ‘functionaliteit’. Dit dwingt ze om zich in de business en de gebruikers te verdiepen. Als analist kun je ze eventueel op weg helpen met het stellen van handige vragen.

Bijkomend voordeel is dat de business gestimuleerd wordt om de businesswaarde goed te verwoorden. Dat hoeft de product owner niet alleen te doen. Hij kan niet overal verstand van hebben. Nodig, afhankelijk van het onderwerp, ook andere vertegenwoordigers van de business uit voor de refinements.

Meer interactie tijdens de sprint review

Met de iteratieve werkwijze van agile wil je minimaal eens per sprint feedback van gebruikers(vertegenwoordigers). Feedback op de gerealiseerde software wel te verstaan. Dan pas gaat het systeem voor ze leven en worden hun behoeften (dus requirements) helder. Scrum heeft hier de sprint review meeting voor in het leven geroepen.

In de praktijk zien we vaak dat de sprint review niet meer is dan een demonstratie van de ontwikkelde software en een manier van het ontwikkelteam om verantwoording af te leggen. De sprint review wordt dan ook vaak ten onrechte ‘demo’ genoemd.

Als de sprint review nog geen volwaardige dialoog is tussen gebruikers(vertegenwoordigers) en het ontwikkelteam, begin dan eens met het stellen van feedbackvragen aan de gebruikers.

Dat gaat een hoop nuttige informatie over de requirements opleveren, voor jouzelf én voor de ontwikkelaars. Als het ontwikkelteam nog geen rechtstreeks contact met de business heeft, is dit de eenvoudigste manier om ze te laten ervaren hoe nuttig dat is.

Het valt of staat echter met de kwaliteit van de feedback opmerkingen. Blijf het grotere geheel, de productvisie en het doel onder de aandacht brengen om zo te voorkomen dat de feedback alleen over schermdetails en punten en komma’s gaat.

Bespreek vervolgens met alle aanwezigen waar de focus van de volgende sprint op moet liggen. Deze, elke sprint terugkerende, reviews moeten de plek worden waar business en IT bepalen hoe het systeem sprint na sprint vorm krijgt. Naar de sprint reviews komen, wordt dan dé manier om invloed op het ontwikkeltraject en het uiteindelijk resultaat uit te oefenen.

We hopen dat dit artikel je genoeg ideeën en inspiratie heeft gegeven om de interactie tussen de business en het agile team te bevorderen. Of in elk geval de eerste stap in de goede richting te zetten.

Hoe verloopt in jouw praktijksituatie de interactie? Op welk punt laat die nog te wensen over? Vertel het ons in het reactieveld hieronder, dan geven we aanvullende tips.

Interactieve groeten,

Priya & Nicole

Gratis e-book ‘Vliegende start als agile analist’

Met 25 do’s en don’ts voor agile requirements en eens per maand een agile requirements tip
Nicole de Swart

Nicole de Swart

Requirementstechnieken expert

Ik help je de juiste mix van agile en traditionele requirementstechnieken toepassen

Volg Nicole op:

Tips voor de moderne analist

Je ontvangt eens per maand een nieuw artikel. Net zoals meer dan 5.500 collega abonnees.

Priya Soekhai

 

Lees ook het recent door Priya geschreven blogartikel Samenwerken binnen scrum: 5 cruciale aspecten.

Vond je dit artikel interessant? Deel het dan met je vakgenoten via de share knoppen aan de zijkant.

Share This