We kennen allemaal het fenomeen dat stakeholders te snel een oplossing induiken. Daarover schreven we onlangs het artikel ‘Tips voor als je stakeholders meteen in oplossingen denken’.

Deze keer delen we een simpele techniek die je daarbij goed van pas kan komen.

De techniek helpt je de aandacht af te leiden van de oplossing en de focus te richten op het achterliggende probleem.

En dit is precies wat je te doen staat als stakeholders en ontwikkelaars meteen diep een oplossing induiken, vaak onbewust. 

Bestseller The Mom Test 

de juiste vragen stellen

De techniek waar we het over hebben is The Mom Test van Rob Fitzpatrick. In zijn gelijknamige bestseller licht Rob Fitzpatrick The Mom Test uitgebreid toe.

Het is een makkelijk leesbaar boek vol voorbeelden en anekdotes, en bovenal met veel praktische tips. Hoewel het boek gericht is op startups, is het ook goed toepasbaar op software ontwikkeling en requirements.

Vrij vertaald is The Mom Test een simpele test om te zorgen dat de gesprekken met gebruikers gaan over hun problemen in plaats van oplossingen.

De test bestaat uit 3 eenvoudige regels:

  1. Praat over hun huidige situatie in plaats van de gewenste situatie
  2. Stel vragen over specifieke gebeurtenissen in het verleden in plaats van algemeenheden en meningen over de toekomst
  3. Praat zelf weinig en luister goed naar de gebruiker

De juiste vragen stellen

In het boek staan zowel voorbeelden van goede als slechte vragen in diverse contexten. Hier volgen een aantal voorbeelden van goede vragen:

  • Kun je het probleem toelichten? – Begin met een zeer open vraag, zodat de gebruiker daar alle kanten mee op kan.
  • Waarom is dat zo vervelend voor jou? – Het is belangrijk om je in te leven in de gebruiker.
  • Wat zijn de consequenties daarvan? – Sommige problemen zijn minder erg dan ze lijken.
  • Wanneer is die situatie de laatste keer opgetreden? Kun je me laten zien wat er toen gebeurde? – Het zou mooi zijn als de gebruiker het voor kan doen want dan leer je veel over zijn huidige werkwijze.
  • Wat heb je allemaal geprobeerd om het werkbaar te maken? – Als ze er geen moeite voor hebben gedaan, is het misschien toch niet echt een probleem.
  • Hoe ga je er nu mee om? – Dit kan je aanknopingspunten bieden voor een oplossing. 
  • Is er nog iets dat ik had moeten vragen? – Het kan zomaar zijn dat de gebruiker nog een belangrijke toevoeging of onverwachte aanvulling heeft. 

Uiteraard zijn er ook andere manieren om hetzelfde te bereiken, maar eigenlijk komt dat steeds weer neer op het stellen van de juiste vragen.

Goed doorvragen

In de training De kunst van het doorvragen gaan we daar diep op in en geven we legio voorbeelden en praktische tips. Ook leggen we uit hoe je onze favoriete techniek, de 3×3 vragen matrix, toepast.

Stel niet alleen de genoemde voorbeeldvragen uit The Mom Test, maar vraag naar aanleiding van de antwoorden die de gebruiker geeft goed door. Je wilt een concreet en specifiek beeld krijgen van de huidige praktijk en het probleem dat de gebruikers ervaren.

Blijf daarom alert op algemeenheden (met woorden als altijd, nooit, gewoonlijk), voornemens (ik zou kunnen) en beloftes (ik zou, ik ga). Breng dan met behulp van de Mom test het gesprek terug naar concrete dingen in het verleden. Vraag wanneer het voor de laatste keer gebeurde, hoe dat toen precies ging en hoe ze er mee omgegaan zijn.

Feature requests

De Mom Test is ook toepasbaar op feature requests en RFC’s. Ook bij wijzigingsverzoeken is het belangrijk om het achterliggende probleem te begrijpen en de gewenste wijziging niet klakkeloos door te voeren. 

Hier volgen een aantal voorbeeldvragen die je kunt gebruiken om de achterliggende reden van de gewenste feature boven water te krijgen.

  • Waarom wil je dat?
  • Wat zou je daarmee kunnen doen?
  • Hoe red je je nu zonder die feature?
  • Vind je dat we de release moeten uitstellen om de feature toe te voegen of is het iets dat we in een volgende release kunnen meenemen?

Hopelijk hebben we je op weg geholpen en aanknopingspunten gegeven om ermee aan de slag te gaan. Het stellen van de juiste vragen is vooral iets dat je aldoende ontdekt.

We vinden het altijd leuk om reacties of vragen naar aanleiding van een artikel te ontvangen. Zet ze hieronder in het reactieveld.

Misschien vind je dit ook interessant

0 reacties

Geef een reactie