In een impact map maak je in een oogopslag duidelijk hoe de user stories en de gewenste functionaliteit bijdragen aan het doel van de business. Impact mapping is een eenvoudige techniek om de businesswaarde van user stories inzichtelijk te maken.

Impact mapping wordt vaak verward met het veel bekendere story mapping.

Een story map is een alternatief of aanvulling op de product backlog, terwijl een impact map op het niveau van de productvisie zit.

Impact mapping is een effectief instrument om de focus van het agile team en van de business stakeholders te houden op het leveren van businesswaarde. Het geeft de scope van het systeem weer en maakt het prioriteren van de user stories eenvoudiger.

Genoeg reden dus om deze techniek eens te proberen.

Impact map opstellen

Een impact map bouw je op in vier stappen, daarbij ga je achtereenvolgens op zoek naar:

  1. Het productdoel
  2. De actoren
  3. De impact
  4. De systeemeigenschappen

Je vindt ze door samen met de voornaamste stakeholders de vragen hieronder te beantwoorden. Daartoe organiseert de product owner een impact map workshop helemaal aan het begin, nog voordat de bouw is gestart. Mocht dat niet gebeurt zijn, dan blijft het een goed idee om alsnog een impact map te maken. Zeker als de focus op het leveren van businesswaarde verslapt.

De stappen

Waarom?

Begin met het beantwoorden van de vraag waarom het traject überhaupt is gestart. Wat wil de business ermee bereiken en waarom vinden ze dat belangrijk? Dit is het productdoel, dat het centrum van de impact map vormt.

Te vaak de waarom-vraag stellen kan echter irritatie opwekken. Hoe je tactvol blijft doorvragen, leggen we uit in De kunst van het doorvragen.

Wie?

Wie hebben invloed op het behalen van het productdoel of worden daardoor beïnvloed? De veranderingen in het gedrag van de actoren, die nodig zijn voor het behalen van het productdoel, zijn de sleutel naar de gewenste impact in de volgende stap.

Hoe?

Beantwoord voor elke actor de volgende vragen om de gewenste impacts te vinden:

  • Hoe willen we dat deze actor zich gedraagt of zijn gedrag aanpast?
  • Hoe kan deze actor helpen om dichterbij het productdoel te komen?
  • Hoe kan deze actor een negatieve invloed uitoefenen op het halen van het productdoel?

Wat?

Nu bekend is met welke concrete gedragsveranderingen het productdoel te halen is, bepalen we tot slot de systeemeigenschappen en andere acties die nodig zijn om die gedragsverandering te bewerkstelligen of te stimuleren.

Het gaat er in deze vierde stap om wat voor software het agile team daarvoor moet ontwikkelen en welke acties de business stakeholders zelf moeten ondernemen. Voor deze systeemeigenschappen onderken je vervolgens een of meer user stories.

Voorbeeld van een impact map

Om je een indruk te geven van een impact map, heb ik een eenvoudig voorbeeld opgenomen. Dit voorbeeld komt uit het boek Impact Mapping van Gojko Adzic.

Impact map visualiseren

Tijdens het beantwoorden van de vragen visualiseer je meteen de impact map. De verbanden zijn namelijk van groot belang. Dat geeft je inzicht in de dingen die bijdragen aan het productdoel. En dat zijn dus de dingen die businesswaarde leveren.

Het is goed mogelijk dat een bepaalde systeemeigenschap of user story aan meerdere gewenste impacts bijdraagt, zoals in het voorbeeld te zien is. Maak dat vooral ook visueel zichtbaar.

Dé manier om een impact map te visualiseren is een mind map.

Wanneer de mind map te groot en daardoor minder overzichtelijk wordt, is opdelen in twee of drie mind maps gewoonlijk een goede zet.

Dat is mogelijk door subdoelen van het productdoel te onderkennen. En voor ieder subdoel een afzonderlijke mind map te maken. Een nadeel is dat eventuele kruisverbanden tussen de mind maps dan minder goed zichtbaar zijn.

Ervaringen

Heb jij wel eens een impact map gemaakt?

  • Zo nee, denk je dat het ook voor jouw praktijksituatie een handige techniek is?
  • Zo ja, wat zijn je ervaringen ermee?

Laat je hieronder even een reactie achter ? Dat stellen wij en ook andere lezers zeer op prijs.

Nicole de Swart & Priya Soekhai

Misschien vind je dit ook interessant

2 reacties

  • Saskia Manga Owona - Wortelboer

    Hier was ik net naar op zoek, deze informatie komt precies op het goede tijdstip!

    • Nicole de Swart

      Dat is fijn om te horen, Saskia. Leuk dat je het even laat weten en succes met je impact map.

Geef een reactie