Jouw toegevoegde waarde als analist vergroten

Binnen agile is er gelukkig veel aandacht voor requirements. Iedere sprint opnieuw wordt er gekeken wat op dat moment de voornaamste requirements zijn.

Voor de rol van analist is veel minder aandacht. Als analist ben je lid van het multidisciplinaire ontwikkelteam. Of je ondersteunt de product owner bij het uitvoeren van zijn taken.

Kansen voor analisten

Scrum geeft aan dat de product owner verantwoordelijk is voor het maximaliseren van de waarde van het te ontwikkelen systeem. Met de product backlog en de prioritering van de user stories daarin, laat hij zien hoe hij die waarde denkt te realiseren. Als het goed is zorgt hij er zo voor dat het ontwikkeltraject meer is dan het implementeren van een serie losse user stories.

Maar bij veel teams is het doel van een sprint niet meer dan het bouwen van zoveel mogelijk stories. Met een beetje pech krijg je dan een watervaltraject dat in sprints is opgeknipt. In plaats van een agile traject dat zich focust op het leveren van businesswaarde.

Er zijn echter genoeg product owners die deze hoofdtaak niet goed oppakken. Als dat in jouw organisatie ook het geval is, ligt hier één van de belangrijkste toegevoegde waarden die je als analist kunt hebben.

Je grootste toegevoegde waarde

Je bent van onschatbare waarde als je iedereen gefocust houdt op het bedrijfsdoel. Als de productvisie met daarin het bedrijfsdoel niet helder is, is de kans groot dat een agile traject gaat zwalken. Het team werkt dan als het ware met een blinddoek voor.

In agile worden de requirements pas gaandeweg het traject vastgesteld. Je hanteert een iteratieve aanpak. En maakt gebruik van voortschrijdend inzicht en feedback van de gebruikersDaarbij heb je een richting, een bedrijfsdoel nodig om te zorgen dat je de goede kant op gaat.

Toch is in veel gevallen het bedrijfsdoel niet bekend. Of het bedrijfsdoel lijkt duidelijk maar is in feite een oplossing, geen doel. Maak in dat geval het helder krijgen van het bedrijfsdoel en de productvisie je topprioriteit.

Competenties analist

Analisten kennen het belang van een bedrijfsdoel. Ze weten dat een systeem geen doel op zich is maar een middel. Een middel om een verbetering bij de klant of in de interne bedrijfsvoering gestalte te geven.

In theorie kun je het bedrijfsdoel eenvoudig overnemen uit de projectaanvraag, business case, projectplan of iets dergelijks. Maar in de praktijk is dat zelden het geval. Meestal zijn ze namelijk niet concreet genoeg of zijn het oplossingen. Dit komt omdat de meeste mensen inclusief product owners, in oplossingen denken.

Analisten zijn zich hiervan bewust en beschikken over de vereiste competenties om het bedrijfsdoel wel op tafel te krijgen. Hoewel dat nog best lastig kan zijn. Het is dan zaak om goed door te vragen naar de reden achter een gewenste oplossing.

Vragen die je bijvoorbeeld kunt stellen om het achterliggende doel boven water te halen:

  • Wat levert dat de business op? Welke voordelen heeft die oplossing voor de business?
  • Waarom is de opdrachtgever bereid veel geld aan deze systeemaanpassingen uit te geven?
  • Wat gaat er mis als we deze oplossing niet bouwen?

Meer praktische handvatten en voorbeeldvragen vind je in de videocursus Zo krijg je de bedrijfs- en projectdoelstellingen op tafel.

Samenvattend: Als analist heb je alles in huis om juist in agile omgevingen veel toegevoegde waarde te bieden. In het bijzonder wanneer de product owner steken laat vallen of competenties mist.

Vertel me waar jij tegenaan loopt bij het scherp krijgen van het bedrijfsdoel of het prioriteren op businesswaarde. Gebruik daarvoor het reactieveld hieronder. Dan geef ik je tips.

Nicole de Swart, requirementstechnieken expert
Nicole de Swart

Gratis e-book ‘Vliegende start als agile analist’

Met 25 do’s en don’ts voor agile requirements en eens per maand een agile requirements tip
Nicole de Swart

Nicole de Swart

Requirementstechnieken expert

Ik help je de juiste mix van agile en traditionele requirementstechnieken toepassen

Volg Nicole op:

Tips voor de moderne analist

Je ontvangt eens per maand een nieuw artikel. Net zoals meer dan 5.500 collega abonnees.

Copy link
Powered by Social Snap