We kijken allemaal selectief naar de wereld om ons heen. Je achtergrond en ervaringen uit het verleden kleuren de bril waardoor je kijkt.

Dat geldt voor jouzelf, de stakeholders en het scrum team waar je deel van uit maakt of mee samenwerkt. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, ziet en onthoudt vooral de dingen die zijn beeld bevestigen.

Ga er daarom van uit dat jij informatie en requirements over het hoofd ziet. En ga er ook van uit dat de product owner, key users en andere stakeholders requirements over het hoofd zien.

Requirements uitvragen

Dit is één van de redenen dat je als analist niet langer in je eentje de requirements uitvraagt, vastlegt en overdraagt aan het team. In agile werk je multidisciplinair samen en maken analisten onderdeel uit van het team.

Als team ga je op zoek naar de requirements en werken jullie elke sprint de relevante user stories uit. En dat doen jullie uiteraard samen met de product owner, key users en eventueel andere stakeholders.

Doorvragen

Hoe meer perspectieven hoe minder jullie over het hoofd zien. En hoe minder aannames jullie onbewust maken. Door zaken niet voor anderen in te vullen maar goed door te vragen, vind je de echte requirements.

Het is prima dat je daar als analist het voortouw in neemt en teamleden die niet gewend zijn om door te vragen erin meeneemt. Die teamleden vullen het proces of de wens van de business misschien te snel in of denken meteen aan de oplossing of technische invulling ervan.

Als analist heb je geleerd om zaken niet in te vullen voor een ander maar goed door te vragen. Zodat je het echte probleem en de bijbehorende requirements ontdekt.

Dat je de kunst van het doorvragen beheerst is nu belangrijker dan ooit. Daarom reiken we in deze training eenvoudige technieken aan waarmee je het echte probleem, de overall business value en de juiste requirements vindt. En dat alles zonder irritatie op te roepen bij je gesprekspartners.

Een voorbeeld

Neem het ogenschijnlijk voor de hand liggend proces van inloggen als voorbeeld.

Op hoofdlijnen is het basisscenario goed te duiden. Althans zo lijkt het. Maar als je er even over nadenkt roept het allerlei vragen op, zoals:

  • Wie logt er in en waarom willen ze eigenlijk inloggen?
  • Willen ze inloggen of moeten ze inloggen? Om wat te doen eigenlijk?
  • Kunnen ze meteen inloggen of moeten ze eerst wat anders doen?
  • Wat gebeurt er als het inloggen niet is gelukt? Hoe gaat het proces dan verder?
  • Wat gebeurt er als het inloggen wel is gelukt?

Dit zijn alleen nog maar de vragen die je vanuit een procesblik stelt.

Blinde vlek

In mijn rol als analist ervaar ik de kracht van het doorvragen dagelijks. Het is voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie en geeft waardevolle inzichten. Dat ik me ervan bewust ben dat iedereen een blinde vlek heeft, mezelf niet uitgezonderd, helpt daarbij.

Een quote die dit heel goed verwoordt, komt uit de best-seller Thinking, fast and slow van Daniel Kahneman:

Ook voor jou en je stakeholders geldt dat ze blinde vlekken hebben. Je daarvan bewust zijn, helpt al enorm. Blijf vooral goed doorvragen. Zelfs doorvragen naar de (ogenschijnlijk) bekende weg kan op zijn tijd helemaal geen kwaad.

Priya Soekhai

Misschien vind je dit ook interessant

0 reacties

Geef een reactie