We kijken allemaal selectief naar de wereld om ons heen. Je achtergrond en ervaringen uit het verleden kleuren de bril waardoor je kijkt. Dat geldt voor jouzelf, de stakeholders en het scrum team. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, ziet en onthoudt vooral de dingen die zijn beeld bevestigen.

Ga er daarom van uit dat jij informatie en requirements over het hoofd ziet. En ga er ook van uit dat de product owner, key users en andere stakeholders requirements over het hoofd zien.

Requirements uitvragen doe je samen

Dat is één van de redenen dat je als analist niet langer in je eentje de requirements uitvraagt, vastlegt en overdraagt aan het ontwikkelteam. In agile werk je multidisciplinair samen en maken analisten onderdeel uit van het ontwikkelteam.

Als team ga je op zoek naar de requirements en werken jullie elke sprint de relevante user stories uit. En dat doen jullie uiteraard samen met de product owner, key users en eventueel andere stakeholders.

Hoe meer perspectieven / brillen / achtergronden hoe minder jullie over het hoofd zien en hoe minder aannames jullie onbewust maken. Door zaken niet voor anderen in te vullen maar goed door te vragen, vind je de echte requirements.

Het voortouw nemen

Het is prima dat je daar als analist het voortouw in neemt en teamleden die niet gewend zijn om door te vragen erin meeneemt. Die teamleden vullen het proces of de wens van de business misschien te snel in of denken meteen aan de oplossing of technische invulling ervan.

Als analist heb je geleerd om zaken niet in te vullen voor een ander maar goed door te vragen. Zodat je het echte probleem en de bijbehorende requirements ontdekt. In agile is dat nog belangrijker geworden dan het altijd al was. 

Nu met 40% jubileumkorting én 2 bonussen vanwege ons 10 jarig bestaan

Je ontdekt eenvoudige technieken waarmee je het echte probleem, de overall business value en de juiste requirements vindt. En dat alles zonder irritatie op te roepen bij je gesprekspartners.

Voorbeeld

Neem het ogenschijnlijk voor de hand liggend proces van inloggen als voorbeeld. Op hoofdlijnen is het basisscenario goed te duiden.

Althans zo lijkt het, maar:

  • Wie logt er in en waarom willen ze eigenlijk inloggen?
  • Willen ze inloggen of moeten ze inloggen en om wat te doen?
  • Kunnen ze meteen inloggen of moeten ze eerst wat anders doen, vóórdat ze kunnen inloggen?
  • En wat als het inloggen niet is gelukt? Wat gebeurt er dan en hoe gaat het proces dan verder?
  • Wat gebeurt er als het inloggen wel is gelukt?

Dit zijn alleen nog maar de vragen die je vanuit een procesblik stelt.

Waardevolle inzichten

In mijn rol als analist ervaar ik de kracht van het doorvragen dagelijks. Het is voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie en geeft waardevolle inzichten. Dat ik me ervan bewust ben dat iedereen een blinde vlek heeft, mezelf niet uitgezonderd, helpt daar enorm bij.

Een quote die dit heel goed verwoordt, komt uit de best-seller Thinking, fast and slow van Daniel Kahneman: We can be blind to the obvious, and we are also blind to our blindness.

requirements uitvragen

 

Herken je dat? Ben jij je bewust van je blinde vlekken? Helpt je dat in gesprekken met stakeholders? Laat je hieronder even een reactie achter? Bedankt alvast.


Priya Soekhai

Nicole de Swart

Nicole de Swart

Auteur Handboek Requirements

Volg Nicole op:

Priya Soekhai

Priya Soekhai

Expert agile samenwerken

Volg Priya op:

Tips over agile requirements

Je ontvangt eens per maand een nieuw artikel. Net zoals meer dan 5.000 collega abonnees.

Abonneren op de tips

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Copy link