Expert in requirements

Story­board: waardevolle techniek voor analisten

Story­board maken

Een storyboard wordt vaak geassocieerd met een board van user stories. Door het woord ‘story’ is de link naar de user story techniek snel gelegd. Dat is onterecht. Een story­board heeft niets met user stories te maken. Een story map wel.

Ik merk steeds vaker dat analisten die het over een story­board hebben, eigenlijk een story map bedoelen. ‘What’s in the name?’, denk je dan misschien. Inderdaad het is maar een naam. Check bij ‘story­board’ wel even of men het over een story map of een story­board heeft, zodat je zeker weet dat je elkaar goed begrijpt en dus over dezelfde techniek praat.

Wat is een story map?

Een story map is een agile requirements­techniek waarmee je user stories achterhaalt en overzichtelijk weergeeft. Het is een eenvoudige manier om de gewenste werking van het systeem in beeld te brengen. Of beter gezegd: Het verhaal van de gebruiker over hoe het systeem hem moet gaan ondersteunen. Je kunt een story map als alternatief voor een product backlog gebruiken of beide combineren.

Wat is een story­board?

Story­board

Een story­board komt van oorsprong uit de filmindustrie en geeft een visuele weergave van een verhaal. In de systeem­ontwikkeling is dat het verhaal van een gebruiker. Een story­board laat het gedrag van het systeem en de inter­actie met de gebruikers in een bepaald gebruikers­scenario zien.

Een story­board bestaat uit een serie opeenvolgende afbeeldingen. Dit kunnen bijvoorbeeld eenvoudige schetsen, maar ook PowerPoint sheets of schermprints zijn. Hiernaast zie je een voorbeeld van een story­board voor een inter­actieve reisgids op de smartphone.

Wanneer maak je een story­board?

Traditioneel gebruikt een analist een story­board soms bij het achterhalen van de requirements. Dat helpt de gebruikers om zich een concrete voorstelling te maken van hun werkproces na ingebruik­name van het systeem. Aangeven wat je eisen en wensen (tot in detail) zijn voor een toekomstige, nog niet bestaande situatie, valt immers niet mee. Zeker niet wanneer die toekomstige situatie behoorlijk gaat veranderen, bijvoorbeeld door herinrichting van het bedrijfsproces.

Een story­board wordt tegenwoordig, binnen agile, gebruikt om de productvisie, een bedrijfsproces of gebruikers­scenario te visualiseren. Zeker wanneer het agile team het onder de aandacht wil houden of er in discussies naar wil verwijzen, is een story­board aan de muur hangen een uitstekend idee.

Download voor meer technieken om requirements te achterhalen de gratis preview van het nieuwe Handboek Requirements. De preview bevat 5 complete hoofd­stukken waaronder hoofdstuk 16 met praktische tips en technieken om requirements te achterhalen.

Succes met de requirements,

Nicole de Swart

PS Vond je dit artikel interessant? Deel het dan op Twitter, LinkedIn, Facebook of Google+ door op onderstaande knoppen te klikken.


Reacties (1)

rik manhaeve
De storyboard is geen verworvenheid van Agile, dit bestaat al lang en hoort in het drie view model thuis in de user view (business, user, IT) waarbij de business en user view sturend zijn voor het resultaat.

Geef een reactie

Gratis preview Handboek Requirements

Cover ‘Handboek Requirements’

Lees alvast 5 hoofdstukken uit het compleet vernieuwde boek

Nicole de Swart

Nicole de Swart

Volg Nicole op:

Gratis video met tips voor user stories

Masterclass ‘Vervolmaken van je user stories’

Ontdek hoe je 5 door analisten veel gemaakte fouten omzeilt