Een story board is al een heel oude techniek. Tegenwoordig associëren analisten het vaak met user stories. Door het woord ‘story’ is de link naar de user story techniek namelijk snel gelegd. Maar dat is onterecht!

Een storyboard heeft niets met user stories te maken. Een storymap wel.

Ik constateer geregeld dat als men het over een storyboard heeft, eigenlijk een storymap bedoelt. ‘What’s in the name?’ denk je dan misschien.

Het is inderdaad maar een naam. Maar check bij ‘storyboard’ wel even of men echt een storyboard bedoelt of toch een storymap. Dan weet je zeker dat je elkaar goed begrijpt en dus over dezelfde techniek praat.

Wat is een storymap?

Een storymap is een agile requirementstechniek. Je brengt hiermee het verhaal van de gebruiker over hoe het systeem hem moet gaan ondersteunen, in beeld. Het is een eenvoudige manier om de gewenste werking van het systeem overzichtelijk in kaart te brengen.

Een storymap is een handig hulpmiddel bij waardegedreven ontwikkelen. Je kunt het als alternatief voor een product backlog gebruiken of beide combineren.

Wat is een story­board?

Een story­board komt van oorsprong uit de filmindustrie. Het is een visuele weergave van een verhaal (filmscenario).

In de softwareontwikkeling is dat het verhaal van een gebruiker. Een story­board laat het gedrag van het systeem en de interactie met de gebruikers in een bepaald gebruikersscenario zien.

Een storyboard bestaat uit een serie opeenvolgende afbeeldingen. Dit kunnen bijvoorbeeld eenvoudige schetsen, PowerPoint sheets of schermprints zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van een story­board.

Wanneer maak je een story­board?

Traditioneel gebruikte we een story­board bij het achterhalen van de requirements. Het was een manier om gebruikers te helpen zich een concrete voorstelling van hun toekomstig (werk)proces te maken.

Het valt immers niet mee om de eisen die je stelt aan een toekomstige, nog niet bestaande situatie, aan te geven. Zeker niet wanneer die toekomstige situatie behoorlijk gaat afwijken van de huidige situatie. Bijvoorbeeld door herinrichting van het bedrijfsproces.

Tegenwoordig in agile gebruik je een storyboard om de productvisie, een bedrijfsproces of een gebruikersscenario te visualiseren. Dat is vooral handig als je het verhaal onder de aandacht wilt houden of er in gesprekken naar wilt verwijzen. Het hebt dan om het story­board aan de muur te hangen.

Meer requirementstechnieken?

Als je meer wilt lezen over requirementstechnieken lees dan de blogartikelen:

Nicole de Swart

Misschien vind je dit ook interessant

3 reacties

  • rik manhaeve

    De storyboard is geen verworvenheid van Agile, dit bestaat al lang en hoort in het drie view model thuis in de user view (business, user, IT) waarbij de business en user view sturend zijn voor het resultaat.

  • Paulus Meijs

    Je uitleg doet me aan het begrip “Customer Journey” denken, maar dan wel VISUEEL gerepresenteerd (hoeft bij een Customer Journey niet per se).
    Zijn dit voor jou vergelijkbare begrippen, of zie je daar nog een duidelijk verschil tussen ? Als verschillend, wat zie je als grootste verschil ?

    • Nicole de Swart

      Bij een storyboard ligt de nadruk om de visuele weergave in de vorm van een aantal opeenvolgende afbeeldingen.

Geef een reactie