Epics zijn veel te groot om in één sprint te realiseren. Dus moet je ze opdelen in kleine user stories. Je splitst de functionaliteit die het meest waardevol is voor de business af en realiseert die als eerst.
Dit herhaal je totdat je het punt bereikt dat het oppakken van een andere epic meer toegevoegde waarde genereert dan doorgaan met het restant van de epic. Het is altijd mogelijk op een later moment terug te gaan naar een eerder deels gerealiseerde epic.
Je vraagt je steeds af waar de business het meest bij is gebaat:
Verder verbeteren van de reeds ontwikkelde functionaliteit of andere functionaliteit toevoegen?
Elke story splits je af met een reden
Je moet duidelijk maken waarom juist deze story belangrijker is dan de rest van de epic.
Dat doe je onder andere in het laatste deel van de user story-zin bij ‘zodat <businesswaarde>’.
In de user story wordt de businesswaarde veel te vaak achterwege gelaten of gevuld met een open deur. Dat is jammer, want prioriteren, bijsturen als het tegenzit tijdens de sprint en doelgericht naar een waardevol eindproduct toewerken, worden dan lastiger.
Daarmee ondermijn je de agile werkwijze en loop je het risico dat de focus komt te liggen op het afvinken van zo veel mogelijk user stories in plaats van de focus op het realiseren van waarde voor de business.
En dat is een groot verschil!
In plaats van epics volledig opsplitsen en de gewenste functionaliteit en requirements definiëren, zou je eigenlijk op een andere manier naar de epics en user stories moeten kijken.
Businesswaarde-bril opzetten
Als je agile wilt werken ontkom je er niet aan om een businesswaarde-bril op te zetten.
Om concreet te maken hoe je dat precies doet hebben we de BV Brillen-techniek ontwikkeld. In de training Juwelen van user stories krijg je deze techniek haarfijn uitgelegd, zodat ook jij een overzichtelijke backlog kunt creëren met user stories die veel waarde genereren.
Voor analisten betekent een businesswaarde-bril opzetten dat niet langer de requirements maar de businesswaarde de primaire focus krijgt. Meer functionaliteit en stories implementeren is niet altijd beter. In zijn boek User Story Mapping zegt Jeff Patton daarover:
“Our goal is to minimize the amount we build and maximize the benefit we get from doing it.”
Minimaliseer de hoeveelheid requirements
Er is altijd te weinig budget om alle eisen en wensen te realiseren. Dat is niet erg want ze zijn niet allemaal even belangrijk. Zeker niet als je achteraf terugkijkt.
Het streven is niet om zoveel mogelijk requirements te implementeren, maar om uitsluitend te bouwen wat nodig is om het doel te halen. Het is de kunst om dat zo eenvoudig mogelijk te doen.
In ons gratis e-book 52 Agile requirements tips & inspirerende quotes hebben we daar de onderstaande quote over opgenomen. Nieuwsgierig naar de andere tips & quotes? Download hier het e-book.
We vinden het altijd leuk om een reactie van je te ontvangen. Hoe probeer jij de focus op businesswaarde vast te houden? Laat hieronder je reactie achter.
Nicole de Swart & Priya Soekhai