Vorige week overkwam me iets bijzonders: ik werd namelijk gebeld of we mee wilden werken aan het TV-programma Op de zaak van RTL 7. Natuurlijk wilde ik dat en zo volgde twee gesprekken waarin ik uiteindelijk flink doorvroeg. En dat was maar goed ook…

Leuke uitnodiging

Het programma werkte aan een aflevering over de ICT-sector omdat ze hoorden dat de sector geremd wordt door een tekort aan mensen. Daarin wilde ze ook portretten van mensen die in de sector werkzaam zijn tonen.

Mijn contactpersoon benadrukte dat dit een inventariserend gesprek was om af te tasten of mijn verhaal in de uitzending zou passen en vroeg me te beschrijven hoe mijn dagelijkse werk eruitziet.

Zo ontstond een geanimeerd gesprek waarna hij aangaf: “ik vind het allemaal heel interessant klinken maar ik weet niet zeker of het in het programma past. Dat moet ik even bij de redactie checken. Ik laat het je zo snel mogelijk weten.” We maakten een vervolgafspraak.

Ik appte meteen naar Priya “Wat ik nu toch meemaakte …”. Priya antwoordde: “Wat leuk Nicole! Hoe zijn ze bij Reaco Academy uitgekomen?”. “Goede vraag”, zei ik, “die ga ik zeker nog stellen.” Ondertussen schoten er veel meer vragen door mijn hoofd dus ik maakte een lijstje.

Vragen en antwoorden

Op de afgesproken tijd belde hij terug. “Goed nieuws, de redactie is enthousiast over je verhaal. Ze willen graag bij je komen filmen om een portret van je werk en je bedrijf te maken. Dat is mooi toch? Zal ik even vertellen hoe het hele proces in z’n werk gaat?” “Ja, dat is goed”, zei ik en hij stak van wal.

Door zijn enthousiaste spraakwaterval viel het niet mee om hem te onderbreken en een vraag te stellen. Wanneer me dat lukte beantwoordde hij ze wel uitgebreid, maar toch werd ik er niet veel wijzer van.

Ik bleef vragen stellen. “Hoe hebben jullie Reaco Academy eigenlijk gevonden? Wat spreekt jullie zo aan in mijn verhaal? Hoe zien jullie opnames op de werkplek voor je nu iedereen thuis werkt vanwege corona?”

Hij kon geen concrete antwoorden geven. Het werd hoe langer hoe meer een vaag verhaal. Totdat … het me in één klap duidelijk werd. Er bleek een addertje onder het gras te zitten. Om in de uitzending te komen zouden we € 2.950 moeten betalen voor de kosten van de opnames en de 2 minuten uitzendtijd. Ik heb er vriendelijk voor bedankt.

Weer een ervaring rijker, zullen we maar zeggen. Een hoop geleerd en ik was blij dat ik goed doorgevraagd heb. Zo kwamen mijn vaardigheden als analist ook in deze situatie goed van pas.

Gesprekken met stakeholders

Ook om de requirement te vinden is veel vragen stellen tijdens je gesprekken met stakeholders cruciaal. Vraag vooral door op het proces en de toegevoegde waarde voordat je op een oplossing ingaat.

Om je daarbij te helpen hebben we een infographic gemaakt met de doorvraagkansen die vaak over het hoofd worden gezien. Klik op de afbeelding om de infographic (pdf) te openen.

Heb jij zelf ook tips over doorvragen? Deel ze met de community door je tips in een reactie onder dit artikel te plaatsen. Ook je reactie op de infographic en dit artikel zijn uiteraard welkom. We kijken ernaar uit.

Nicole de Swart & Priya Soekhai

Misschien vind je dit ook interessant

3 reacties

  • Gemma

    Heel herkenbaar!
    Is ons ook overkomen En idd door door te vragen wisten we dat een sigaar uit eigen doos was.
    Dure reclame voor 2 minuten zendtijd.
    Mvg

  • Bertz

    Ik heb de poster gelijk op landscape gemaakt en toon hem op mijn beeldscherm als ik een gesprek in ga.
    Ook interessant zijn deze 7 belangrijke vragen.
    The Coaching Habit: Say Less, Ask More & Change the Way You Lead Forever, door Michael Bungay Stanier (Author)

    • Nicole de Swart

      Dat is leuk om te horen. Bedankt voor de boekentip.

Geef een reactie