Beste analist,

Het zou ideaal zijn als jullie een product backlog hebben die in één oogopslag laat zien wat er aan zit te komen. En alle stakeholders en teamleden precies weten welke waarde de nog te realiseren software in petto heeft.

Zeker als het opstellen van requirements je ook nog eens minder tijd kost dan je gewend was.

Kijk je al uit naar de enthousiaste reactie van stakeholders en ontwikkelaars? 🙂

Met deze hands-on training lukt het jou straks om:

  • De user stories zo klein te maken dat het team ze in een paar dagen kan realiseren
  • Van de product backlog een samenhangend en handzaam geheel te maken
  • Ook bij user stories zonder gebruikersinteractie de businesswaarde te duiden
  • Open deuren in de user story-zin te vermijden
  • Haarscherp het belang van elke user story te benoemen
  • De aandacht van het team op de stakeholders en hun prioriteiten te richten
  • Zelfs van de kleinste stories toch hun bijdragen aan het grotere geheel zichtbaar te maken

Grootste uitdagingen met user stories

Als je al een tijdje met user stories werkt, heb je waarschijnlijk zelf ervaren hoe lastig het is om ze goed genoeg sprint ready te maken zodat de ontwikkelaars ze zonder problemen in de sprint kunnen trekken.

Valt het je ook tegen om:

  • Epics op de juiste manier in user stories te splitsen?
  • In elke individuele user story de businesswaarde goed te duiden?
  • De user stories niet te groot maar ook niet te klein te maken?
  • De ontwikkelaars op tijd van de benodigde requirements te voorzien?
  • Het overzicht over alle user stories te behouden?

Eén van de grootste uitdaging met user stories is het detailniveau. Je wilt dat ze klein en overzichtelijk zijn waardoor het team ze gemakkelijk kan realiseren, het liefst in een paar dagen. En toch moeten ze ten alle tijden duidelijk waarde voor de business hebben.

Lukt het je om de user stories goed genoeg voor te bereiden? Herkennen de stakeholders zich nog in de user stories? Kunnen de ontwikkelaars ermee uit de voeten? Begrijpen ze van elke user story waarom de stakeholders ze belangrijk vinden?

Na deze hands-on training weet je wat je moet doen om deze vragen volmondig met JA te antwoorden.

Anders blijf je zitten met sprints die niet gehaald worden, ontwikkelaars die alsmaar kritiek blijven leveren op de user stories en stakeholders die het meer als feestje van IT zien.

Kortom een onwenselijke situatie waarin jij je uit de naad werkt en daar niet eens waardering voor krijgt.

“Je hoeft alleen maar een andere bril op te zetten”

Hoi, ik ben Nicole de Swart, auteur van Handboek Requirements – Als analist floreren in een vakgebied in beweging, met al ruim 6.000 verkochte exemplaren.

Dat bij het gros van de user stories de businesswaarde niet expliciet gemaakt wordt, viel me jaren geleden al op. Van epics is vaak nog wel bekend welke waarde ze voor de stakeholders hebben, maar dat wordt zelden correct doorvertaald naar de individuele user stories. Terwijl dat bij agile development cruciaal is.

De bekende user story-zin eindigt per slot van rekening niet voor niets met ‘… , zodat ’. Daar staat echter meestal een open deur in of het wordt helemaal achterwege gelaten.

Zelfs analisten blijken epics en grote user stories vaak niet correct op te splitsen in kleine user stories. Het probleem daarbij is dat de businesswaarde al snel verloren gaat of niet meer inzichtelijk is. Door analisten en product owners met een andere bril naar de user stories te laten kijken, wist ik ze vrij eenvoudig op het juiste spoor te zetten. En al snel werd het gemakkelijk voor ze om een overzichtelijk backlog te creëren vol met heldere en waardevolle user stories.

En zo werd de ‘Business Value Brillen’-techniek geboren!

Eén van die analisten zei: “Nicole, deze techniek zou je aan veel meer analisten moeten uitleggen”.

Zo bracht hij me op het idee er een training van te maken. En dat is deze online training geworden.

Groetjes, Nicole

Hoe andere analisten de training ervaren hebben

Met de training heb ik een aantal concrete hulpmiddelen in handen gekregen om mijn stories – die meestal te groot waren voor in een sprint – op te knippen in kleinere stories. De manier waarop je dat doet helpt me ook om met de klant de echte businesswaarde in kaart te brengen.

Stef Akkerman

Requirements Engineer
New Nexus

Ik heb veel gehad aan de modules van de online training ‘Juwelen van user stories’, in het bijzonder aan de vele voorbeelden. De training bevatte dingen waarvan ik zelf al het gevoel had dat het niet goed ging en waarvan ik nu de juiste werkwijze weet.

Ingrid van Oorschot

Informatie Analist
Sogeti

Een goede training, mijn complimenten. Ik heb de video’s regelmatig stil gezet omdat de informatie­dichtheid hoog is, prima. Ik vond het prettig om zo gestructureerd suggesties te krijgen om de user stories op te splitsen. De voorbeelden waren illustratief. Dit gaat me zeker helpen om tot een betere opsplitsing van de user stories te komen.

Mariëlle Timmer

Senior Researcher Food Informatics
Wageningen University & Research

Wat je gaat leren

Je krijgt een simpele techniek aangereikt, waarmee ook jij epics en te grote user stories gemakkelijk tot op het juiste niveau opsplitst, zodat elke story maximaal waarde voor de stakeholders creëert.

In deze hands-on training leer je:

  • Welk volwassenheidsniveaus er bij het splitsen van stories zijn én op welk niveau jij zit
  • Hoe je zelfs van de kleinste stories toch hun bijdragen aan het grotere geheel zichtbaar maakt
  • Hoe je voorkomt dat je met een veelheid aan stories door de bomen het bos niet meer ziet
  • Wat het businesswaarde criterium is en hoe je het toepast
  • Hoe je ook bij systemen zonder gebruikersinteractie de voordelen voor de business op het netvlies houdt
  • Door een andere bril naar de user stories te kijken

Bovendien ontdek je welke fouten jij onbewust maakt bij het splitsen van user stories. En natuurlijk duidelijke handvatten om ze voortaan te vermijden.

Wie het meeste baat heeft bij deze training

Dit programma is perfect voor jou als je:

  • Werkzaam bent als business analist, informatie analist, product owner, functioneel beheerder of in een vergelijkbare rol
  • In een agile of deels agile omgeving werkt
  • User stories uitwerkt en de product backlog onderhoudt of de product owner daarbij helpt
  • Meer aandacht wilt geven aan de business­waarde die de user stories moeten leveren

Dit programma is niet voor jou bedoeld als je:

  • Nog geen ervaring hebt met user stories
  • Je helemaal tevreden bent over de kwaliteit van de user stories
  • Uitsluitend in het voortraject werkt en niet bij het opstellen van user stories voor de bouwsprints betrokken bent
  • Uitsluitend de requirements voor kleine, losstaande RFC’s uitwerkt, dus niet voor grote functionele wijzigingen waarvoor meerdere bouwsprints nodig zijn

Benodigde voorkennis en ervaring

Je kent de basisbegrippen van agile en scrum, zoals product owner, product backlog, sprintplanning. Sowieso raad ik je aan de Scrum guide nog eens te lezen. Deze is in november 2020 geheel herzien.

Je bent bekend met het user story template ‘Als wil ik …’ en past het ook toe.

Wat je krijgt als je inschrijft

Na je inschrijving krijg je mijn beproefde techniek voor het splitsen van user stories mét behoud van businesswaarde genaamd ‘Business Value Brillen’ – techniek.

In drie delen leg ik je de techniek haarfijn uit:

  1. Hoe je de product backlog met goede user stories vult
  2. Hoe je het waarom van de user story vindt met de veraf brillen
  3. Hoe je user stories klein genoeg maakt met de leesbrillen

Om je die techniek eigen te maken krijg je:

  • Van elk deel twee korte video’s (van 5 à 10 minuten) waarin ik je alles stapsgewijs uitleg
  • Een doorlopend voorbeeld, compleet uitgewerkt
  • Een verhelderend testje en korte oefeningen
  • De meest gemaakte fouten bij het vullen van de product backlog met user stories
  • Doorlopende opdracht waarin je de techniek zelf op een casus toepast
  • De antwoorden van de oefeningen en opdrachten met duidelijke uitleg
  • De voornaamste take-aways overzichtelijk onder de video’s

Online training voor drukbezette analisten

Juwelen van user stories geven we al jaren als (onderdeel van een) in-house training. Omdat dit één van de best beoordeelde onderdelen van onze in-house trainingen is, hebben we er een online training van gemaakt.

Zo komt deze essentiële vaardigheid voor alle analisten binnen handbereik

We weten dat de meeste analisten onder hoge tijdsdruk moeten werken en daarom graag direct to-the-point komen. We hebben in deze online training daarom alle ‘opsmuk’ en inleidende en overbodige teksten achterwege gelaten. Het bevat uitsluitend de informatie die je nodig hebt om user stories met behoud van businesswaarde en het gewenst detailniveau te definieren.

Dus geen urenlange training, maar kort en krachtig, effectief en praktisch.

Online deelnemen wanneer het jou uitkomt

Dit is een online training, en dat heeft de volgende voordelen:

  • De training staat 24/7 tot je beschikking
  • Je hoeft geen rekening te houden met reistijd en files
  • De drie delen van deze training bekijk je gespreid of allemaal achter elkaar op video
  • Dat doe je op het moment dat het jou uitkomt: gewoon thuis, achter je computer of onderweg op je mobiel of tablet
  • Je kunt de complete uitleg later nog eens bekijken of de voorbeelden en doorlopende casus opnieuw doornemen.
  • Je krijgt 12 maanden toegang tot de Online Requirements Academy en deze training

VIP-pakket

Je kunt de BV Brillen-techniek natuurlijk zelf in de praktijk gaan brengen. Maar daar kunnen Priya en ik je ook persoonlijk bij helpen. Dan weet je zeker dat meteen vanaf het begin de product backlog en user stories een logisch geheel vormen en dat de businesswaarde glashelder is.

Het VIP-pakket is niet voor iedereen. We hebben elke maand slechts voor een paar mensen ruimte in de agenda. Dus wees er op tijd bij als je samen met ons jullie product backlog en user stories wilt voorbereiden. Je krijgt dan een persoonlijke coachingspagina op de Online Requirements Academy, waar niemand anders bij kan.

Hoe gaan we je helpen:

  • We nemen samen jullie bestaande product backlog en user stories door en bekijken wat ervoor nodig is om er een overzichtelijk en op businesswaarde gebaseerd geheel van te maken.
  • Dat ga je vervolgens samen met je team en/of stakeholders uitproberen.
  • Daarna krijg je van ons feedback en natuurlijk aanvullende tips om de afgesplitste en gedefinieerd user stories verder te verbeteren.

Schrijf je hier in en start meteen met de training

Betaalt je werkgever? Kies op de inschrijfpagina voor ‘bankoverschrijving’ en vul eventueel het inkoopnummer in.

Alle bedragen zijn exclusief 21% btw.

Overschrijving, iDEAL en Bancontact

Mijn persoonlijke garantie

Ik garandeer je dat je voortaan heldere user stories met een duidelijke business­waarde krijgt als je de training in de praktijk brengt. Daar twijfel ik geen moment aan want ook alle analisten die je voorgingen passen het nu met succes toe.

Dat succes gun ik jou ook. Daarom neem ik graag alle twijfel bij je weg. En krijg je een 100% tevredenheidsgarantie van me.

Mocht jij na het volgen van de training, de ‘Business Value Brillen’ – techniek in jouw omgeving niet met succes kunnen toepassen, dan krijg je gegarandeerd je geld terug. Daarvoor hoef je alleen, binnen 30 dagen, een kort retour­verzoek te sturen naar team@reaco.nl. Dan storten we meteen je aankoop­bedrag terug. Geen probleem. Ik wil alleen tevreden klanten.

Heb je nog vragen of twijfels, voordat je je inschrijft?

Blijf er dan niet mee zitten. Mail ons even op team@reaco.nl of bel 0683579287.