Beste analist,

Wat doe je als je stakeholders meteen de oplossing induiken? Als analist behoor je door te vragen naar het achterliggende probleem en de doelstelling, maar dat wordt je vaak niet in dank afgenomen. Hoe krijg je je stakeholders en teamgenoten toch mee?

Door het stellen van een paar simpele vragen voorkom je dat de stakeholders over de oplossing blijven praten. Met de juiste vragen houd je het gesprek ontspannen en krijg je het achterliggende probleem boven water.

Daarmee geef je de sprints de juiste richting en focus en ontdekken jullie sprint na sprint de echte requirements. Met de online training ‘De kunst van het doorvragen’ kun jij ook de juiste vragen op een prettige manier stellen.

Op een ontspannen en natuurlijke wijze doorvragen

Met deze hands-on training onderscheid jij je van de gemiddelde analist omdat:

  • Het jou wel lukt om de overall businesswaarde voor iedereen helder te maken
  • Jij weet met welke 3 typen vragen je alles te weten komt over de huidige en de gewenste situatie
  • De stakeholders jouw ‘waarom-vragen’ niet als lastig en irritant ervaren
  • Jij stakeholders die alleen over hun oplossing willen praten weer in de meewerkstand krijgt
  • Jij de ‘reason why’ en de echte requirements eenvoudig boven water krijgt door het stellen van een paar krachtige vragen
  • Jij weet wat je nooit tegen een stakeholder mag zeggen, maar in andere trainingen wel vaak geadviseerd wordt
  • Jij je organisatie voor een verkeerde oplossing behoedt en zo veel geld, tijd en ergernis bespaart

“Hoe krijg ik stakeholders in de meewerkstand?”

Ewout reageerde op een artikel op onze blog met de volgende vraag:

“Onze stakeholders denken inderdaad snel in oplossingen. Wij krijgen geregeld opdrachten die al oplossend zijn en niet vanuit behoeften (business waarde) ingestoken zijn.

Ik merk dat stakeholders en het team niet altijd zitten te wachten op de vragen die ik stel, en al helemaal niet dat ik blijf doorvragen. Ik merk dat zij het moeilijke vragen vinden. Ze vinden het lastig om er zo over na te denken. En ze vinden het te veel tijd kosten. Overbodige tijd want we hebben immers al een oplossing in gedachten.

Hoe krijg ik stakeholders en mijn team in de meewerkstand? Hoe zorg ik dat ze over mijn vragen gaan nadenken en ze ook beantwoorden?”

Ewout is niet de enige die hier tegenaan loopt

In het begin krijg je vooral vage of ontwijkende antwoorden als je doorvraagt naar de businesswaarde, doelstellingen en achterliggende requirements. Het is dan van belang om vervolgvragen op de juiste manier te stellen, anders roep je irritatie bij je gesprekspartners op.

Zeker wanneer de oplossing al bekend is of er tijdsdruk ontstaat, krijg je vaak een ongeduldige of geïrriteerde reactie zoals: ‘Het is toch duidelijk wat we willen, bouw dat nou maar gewoon.’

Tja, wat moet je dan? Ga je dan toch maar mee in de oplossing en stop je met doorvragen?

Maar je weet ook dat meteen de oplossing induiken zonder dat het probleem echt helder is, een behoorlijk risico in zich heeft. De kans is immers groot dat er veel tijd, geld en energie in het realiseren van de verkeerde oplossing wordt gestoken.

Niemand anders lijkt dat risico te zien. Alleen jij en misschien een paar collega-analisten waarmee je samenwerkt.

“Voorlopig geen waarom-vragen meer stellen”

Wij adviseerden Ewout voorlopig geen waarom-vragen meer te stellen. En het enthousiasme van de stakeholders over hun oplossing in zijn voordeel te gebruiken. De stakeholders bleken namelijk vooral de ‘waarom’-vragen van Ewout lastig te vinden en kregen daar al snel genoeg van. Er moesten immers nog zoveel details van de gekozen oplossing ingevuld en uitgezocht worden.

Na de nodige (door)vragen van ons, realiseerde Ewout zich dat zijn stakeholders niet altijd wisten waarom het management precies voor deze oplossing had gekozen. En dat niet iedereen dat toe durfde te geven. We leerden Ewout hoe hiermee om te gaan en welke vragen hij kan stellen om de vraag achter de vraag boven water te halen.

Dit leidde bij hem en bij zijn stakeholders tot verhelderende inzichten. De initiële oplossing bleek namelijk het probleem van de business maar deels op te lossen. Nadat het echte probleem helemaal duidelijk was geworden, wist het agile team meteen welke oplossing te bouwen om het echte probleem volledig te tackelen.

Gelukkig kwamen ze hier nog redelijk op tijd achter en was er nog niet al te veel software gerealiseerd. Ewout was blij dat hij doorgezet had en zijn gevoel had gevolgd. Daardoor heeft hij zijn organisatie veel gedoe en waarschijnlijk ook een hoge boete bespaart. Ewout was best een beetje trots op zichzelf. En terecht.

Zo trots als een pauw

Wie de trainers zijn

Hallo, ik ben Nicole de Swart

Auteur van Handboek Requirements, dat met ruim 6.000 verkochte exemplaren het meest gelezen requirementsboek in Nederland is.

Van kinds af aan ben ik al nieuwsgierig aangelegd. Mijn ouders werden soms gek van mijn eindeloze waarom-vragen. Het verwonderde ze niet dat ik informatiekunde ging studeren. En dat ik me als een vis in het water voel als analist. Ik kan nu ongegeneerd waarom-vragen stellen. 🙂

Ook de mensen waarmee ik samenwerk valt dat op. Ik krijg geregeld terug dat mijn vragen hen ook aan het nadenken zet, zoals bij Edgar en Cor:

“De ‘lastige’ waarom-vragen van Nicole hebben mij veel inzicht gegeven in mijn eigen werkwijze.”
– Edgar van der Kolk, Changemanager, Gemeente Amsterdam

“Nicole is the person who always knows when to ask that extra ‘why’ and challenges you to think exactly what you need.”
– Cor Koert, Product Owner, Port of Rotterdam

Groetjes, Nicole

Hallo, mijn naam is Michel van der Meulen

Naast Business Analist ben ik Professional Scrum Trainer en agile coach.

Ik was altijd al scherp op het onderscheid tussen oplossingen en requirements. Maar zeker nu je agile requirements samen met stakeholders en developers verfijnt, is de verleiding om in oplossingen te denken nog groter geworden.

Daarom is dit een belangrijk thema in de requirements en agile trainingen die ik geef.

Om de boodschap goed over te brengen en mensen anders naar zaken te laten kijken, stel ik graag prikkelende vragen. Ik vind het leuk om te zien dat ze er op deze manier echt iets van opsteken.

Dat gebeurde bijvoorbeeld ook bij Marieke Vandamme. Een senior software engineer die na de in-house training bij TVH zei:

Ik heb ervaren hoe belangrijk het is om mensen te laten uitpraten en niet te snel met oplossingen te komen.

Groetjes, Michel

Waarom jij straks de kunst van het doorvragen beheerst

Jij hebt straks eenvoudig toe te passen hulpmiddelen en legio voorbeeldvragen die je houvast geven tijdens je vraaggesprekken met stakeholders en teamleden.

Jij weet binnenkort:

  • Hoe je alles te weten komt over de huidige en de gewenste situatie door slechts 3 typen vragen te stellen
  • Hoe je het gesprek uit een negatieve sfeer haalt, die bijvoorbeeld ontstaat als er alleen maar geklaagd wordt over de problemen die er zijn
  • Hoe je verifieert of de oplossing die de stakeholders in hun hoofd hebben de juiste oplossing is
  • Hoe je zorgt dat het gesprek in een positieve sfeer eindigt
  • Hoe je zowel in een formele als een informele setting de vraagtechnieken het beste inzet
  • Hoe je voorkomt dat je verkeerd begrepen wordt of verwijtend overkomt
  • Hoe je zeker weet dat jij het goed begrepen hebt. En wat je doet als blijkt dat dat niet zo is
  • Welk laatste redmiddel je in kunt zetten als niets anders meer lijkt te werken
  • Welke ene vraag je zeker NIET mag stellen, terwijl dat de vraag is die door de meerderheid van de analisten WEL altijd gesteld wordt

Online training voor drukbezette analisten

De kunst van het doorvragen geven we al jaren als (onderdeel van een) in-house training. Omdat dit één van de best beoordeelde onderdelen van onze in-house trainingen is, hebben we er een online training van gemaakt.

Zo komt deze essentiële vaardigheid voor alle analisten binnen handbereik

We weten dat de meeste analisten onder hoge tijdsdruk moeten werken en daarom graag direct to-the-point komen. We hebben in deze online training daarom alle ‘opsmuk’ en inleidende en overbodige teksten achterwege gelaten. Het bevat uitsluitend de informatie die je nodig hebt om de kunst van het doorvragen te beheersen.

Dus geen urenlange training, maar kort en krachtig, effectief en praktisch.

Wat anderen vinden

Verhelderend en to the point, dat zijn voor mij de kernwoorden van de training ‘Uitvragen functionele klantvraag’. Ook fijn dat de docent ruimte gaf tot discussie.

Patrick Sulzle

IT Architect
Deltares

De training die bij ons in-house werd gegeven was goed toegespitst op de praktijk. Vooral met de tips en tricks om jezelf scherp te houden bij het uitvragen van de klantvraag ben ik erg blij.

Chiel van Helden

Product Owner
Redhotminute

Ik vond het leuk en verhelderend om te ervaren hoe het is om goed uit te vragen, tijdens de ‘vraag achter de vraag’ training die ze speciaal voor ons hadden samengesteld.

Remco Minnen

Manager ICT Frontoffice
Deltares

Waarom deze training voor jou is

Alleen door de juiste vragen te stellen vind je de echte requirements. Door niet met het eerste antwoord genoegen te nemen, maar tactvol door te vragen, ontdek je het echte probleem en zorg je dat de requirements bijdragen aan de doelstelling.

In agile is dat nog belangrijker geworden dan het altijd al was. Je wilt namelijk in elke sprint maximale toegevoegde waarde leveren en voor elke user story de businesswaarde expliciet maken. Klakkeloos bouwen wat de stakeholders vragen is daarom niet langer een optie.

Een agile analist wordt geacht de business te challengen om vervolgens samen met het agile team op de beste oplossing uit te komen.

Slim dus dat je je juist nu de kunst van het doorvragen eigen maakt. Dan kun jij de lead nemen tijdens gesprekken met key-users en andere stakeholders. En tijdens refinements zorg jij dat jullie niet afdwalen maar de focus op de businesswaarde blijft liggen.

Kortom de kunst van het doorvragen is een essentiële vaardigheid voor elke analist en elke product owner. Zeker in een agile omgeving kun je niet meer zonder.

Wat je krijgt als je inschrijft

Na je inschrijving krijg je onze beproefde aanpak voor het moeiteloos uitvragen van de doelen van de business en de vraag achter de vraag. Die aanpak bestaat uit:

De 3 hoekstenen van de kunst van het doorvragen

Gebruik de juiste vraagtechnieken

Hoe je het beantwoorden van je vragen ontspannen en laag­­drempe­­lig houdt, en je structuur en houvast voor jezelf creëert.

Deze module bestaat uit:

  1. Het begin
  2. De best passende vorm kiezen

Stel de juiste vragen

Hoe je in elke situatie je vragen op de juiste manier insteekt en ze slim formuleert.

Deze module bestaat uit:

  1. De meest gebruikte insteken
  2. Andere manieren om je vragen in te steken

Vraag op natuurlijke wijze door

Hoe je alle informatie die je nodig hebt op een gestructureerde wijze boven water haalt.

Deze module bestaat uit:

  1. Do’s & don’ts bij vragenstellen
  2. Zo pas je de 3×3 vragen matrix toe

Online deelnemen wanneer het jou uitkomt

Dit is een online training, en dat heeft de volgende voordelen:

  • De training staat 24/7 tot je beschikking
  • Je hoeft geen rekening te houden met reistijd en files
  • De 3 modules met de 3 hoekstenen van de kunst van het doorvragen bekijk je als video of lees je als tekst
  • Dat doe je op het moment dat het jou uitkomt: onderweg op je mobiel of gewoon thuis of op je werkplek achter je computer
  • Je kunt de 3 modules gemakkelijk nog eens nalezen of de video’s opnieuw bekijken
  • Je krijgt 12 maanden toegang tot de Online Requirements Academy en deze training

Wat je ontdekt in ‘De kunst van het doorvragen’

  • Hoe je het enthousiasme van de stakeholders over de oplossing gebruikt om hun achterliggende doelen en requirements te vinden
  • Hoe je op een gestructureerde manier de doelstellingen helder krijgt
  • Hoe je achter alle belangrijke details komt, zoals de urgentie en de impact op mensen, bedrijfsprocessen en gegevens
  • Hoe je op een eenvoudig manier voorkomt dat je gesprekspartners geïrriteerd raken
  • Dat je door je van iets eenvoudigs bewust te zijn al een wereld van verschil maakt
  • Hoe je bij stakeholders die alleen over de oplossing willen praten op een slimme manier toch de problemen of doelen uitvraagt
  • Hoe je samen met je gesprekspartners op een betere oplossing uitkomt
  • Welke 3 typen vragen je absoluut moet vermijden, maar die door andere analisten toch heel vaak gesteld worden

De training heeft me weer op scherp gezet en concrete handvatten gegeven. De 3×3 vragen matrix was voor mij echt een eye-opener. Ondanks de compacte vorm heeft  ‘De kunst van het doorvragen’ bij mij veel losgemaakt. De training is to-the-point en meteen toepasbaar.

Ernst-Frans Donse

Business Analist
Cimsolutions

Kies voor online of VIP

Online

De 3 hoekstenen van de kunst van het doorvragen leggen we je in 6 korte video’s uit. Je ziet precies hoe het werkt en krijgt legio voorbeeldvragen.

Je krijgt ook de compleet uitgeschreven tekst zodat je alles rustig kunt nalezen.

VIP

Behalve de video’s en complete tekst, krijg je een VIP-sessie met een van ons. We hebben een 1-op-1 coachingsgesprek via MsTeams of Zoom op het moment dat het jou uitkomt.

In deze VIP-sessie van 45 à 60 minuten oefenen we samen de kunst van het doorvragen en krijg je antwoord op al je vragen.

Schrijf je hier in met 2 bonussen en riante korting

Betaalt je werkgever? Kies op de inschrijfpagina voor ‘bankoverschrijving’ en vul eventueel het inkoopnummer in.

Alle bedragen zijn exclusief 21% btw.

Overschrijving, iDEAL en Bancontact

Heb je nog vragen of twijfels, voordat je je inschrijft?

Blijf er dan niet mee zitten. Mail ons even op team@reaco.nl of bel 0683579287.